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2022.10.10 - 2022.10.16
栁澤ユカ
ABSURD


Mが死んだ。
Mは必然的に訪れる死を待つことに耐えられず、先手を打った。
“不条理な世界は生きるに値しない”
そう常に嘆いていたMの訃報は、私に悲しみよりも動揺を与えた。何故なら、死も生と同様に無意味であること、そして私も心の何処かでMと同じ終焉を望んでいることが露呈したからだ。

まさしく、世界は不条理だ。
インドにいると、尚更そう感じる。

世界が不条理であるが故に不条理な世界のために生きることは、もっと不条理だ。
ある意味、宗教を盲信し理想に生きることは不条理に“抗う”ことなのかもしれない。

忍び寄る死と常に対峙し、無限に繰り返す人生からの解脱を願うヒンドゥー教徒。
クンブメーラの興奮と熱狂の中、ガンジス河畔に押し寄せる群衆にそれを感じた。

だけど、それが何なの?

M died.
M had always lamented that a world that is absurd is not worth living in.
M could not bear to wait for the death that would inevitably come, so made the first move.

The news of M's death upset me even more than my own grief, because it exposes me to the fact that death is as meaningless as life, and has revealed to me that somewhere in my heart that I too have been wishing the same end to my journey.

The world is absolutely absurd.
I feel it even more so when I am in India.

The world is absurd; it follows that it is even more absurd to live in it. In a sense, blindly believing in religion and living up to ideals may be resisting absurdity.

Hindus are constantly confronted with creeping death and wish to be liberated from this endless repetition. I felt this in the crowd at the Ganges amidst the collective frenzy and excitement of the Kumb Mela.

So what?

栁澤ユカ「

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